Tuesday, April 06, 2010

| mana satu pilihan hati |

Saya bertanya kepada emak, “mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? ” Mak jawab, “dua-dua bukan..” Saya tercengang..Mak mengukir senyuman. “Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah..” Saya menarik nafas dalam-dalam. “Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?” Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum. Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya. “Yang paling tahu hanya Allah..” mak merenung dalam-dalam wajah anaknya. “Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.. ” mak menyusun ayat-ayatnya. “Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu..”

aku terbace email ni kiriman dari seorg sahabat ttg pilihan hati...antara cinta, kasih, dan syg..serta sejauh mana kita menilai seseorg tersebut berdasarkan definisi cinta itu sendiri.. dilema antara dua jiwa dan dua hati, yg sukar untuk aku rungkaikan..namun, pilihan itu harusku lakukan demi kebahagiaan dua hati ini serta diriku sendiri...

tertarik dgn pertanyaan si anak, “mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? ” aku terfikir sejenak tentang apa yg perlu aku lakukan.. adakah patut utk aku terus menyayangi org yg aku sayang, ataupun memberi peluang kepada org yg menyayangi aku? kekeliruan yg kadangkala boleh memakan diri sendiri.. aku pernah membuat kesilapan dulu, dan xmungkin aku mahu ianya berulang kembali... mereka masing2 ade kelebihan, dan masing2 juga punya kekurangan.. aku jua begitu.. namun aku bersyukur kerana dua insan ini menyayangi aku seadanya aku... sehingga aku terpaksa utk memilih satu antara mereka..

cinta itu indah..cinta itu juga adalah airmata...aku percaya dgn konsep bahawa utk mendapatkan sesuatu, kita harus lepaskan sesuatu [ni da mcm konsep ekonomi da ni---->>kos melepas.. hihi]. utk org yg aku sayang, aku percaya kau akan bertemu seorg insan yg akan memenuhi kriteria yg ditetapkan oleh ibumu, kerana aku tiada semua itu. terlalu byk halangan dan dugaan utk kita terus bersama.. bukan jodoh kita, dan apa yg terbaik adalah aku lepaskan kau pergi mencari sinar bahagiamu... dan utk org yg menyayangiku, aku serahkan perasaan cinta dan syg ini utkmu.. aku berdoa agar pilihanku ini tepat, dan kebahagiaan itu milik kita hingga ke syurga.. aku akan terus belajar mencintai kamu dan pastikan cintaku ini hanya utkmu... sayang kamu!

[mode--->>> layan jiwang di petang hari. rindu padanya!]

5 comments:

aPieceOfCake said...

betul kata emak..kte kne pilih sbb NYA..
wahai sahabatku...d best way is ask HIM...
jgn risau HE will help u kan...
whatever it is, i always on ur side babe!!!

Allah da tunjukkan jalan untuk kamu..
terpulang pada kamu untuk memilihnya...
good luck ya!!

:: ChEQaLA :: said...

thanx babe for all ur help!

aPieceOfCake said...

thanx je?
mne cukup kot!!
[xphm2 ker]ahahahaa

:: ChEQaLA :: said...

errkk?? mcm xpaham.... hahah!

aPieceOfCake said...

ok2..aku faham ko blur..
so nak aku jelaskan di sini ataupun
text kamu saje nti??
pilihan d tgn kamu darling!!
ahaha